Fáze procesu působení reklamy na zákazníka – model AIDA

Jelikož cílem spousty podniků je vydělat peníze (oprostěme se od vyšších cílů jako zvýšení podílu na trhu či zvýšení ukazatele EVA – economical value added apod.), je třeba investovat do reklamy, aby byl zvýšen prodej. Investice do reklamy nejsou vůbec malá částka v nákladech podniků, a proto je více než vhodné se zamýšlet, jak z reklamy vytěžit maximum. ***Zajímává Vás více o efektivitě reklamy? (vložit odkaz)*** Jednou z cest k takovému cíli je rozluštění, jak reklama na lidi působí, jaké reakce v lidech vyvolává, a tím i jak tyto reakce ovlivňovat.

Ať se nám to líbí nebo ne, reklama je všude kolem nás a nedá se jí vyhnout. V průběhu surfování na internetu zhlédneme běžně okolo 70 reklam denně, v televizi nás učí, že skvrny na oblečení nejsou žádný problém, protože tam usměvavá žena pere v zázračně účinném pracím prášku a při jízdě do práce se z rádia dozvíme, že v nedalekém obchodním centru mají výprodej se sleva i více než 90 %.

 

Model fungování reklamy AIDA

Jedná se o model, který popisuje proces fungování optimální reklamy.

Podstata tohoto modelu je velmi jednoduchá. Představte si situaci, kdy Vaše firma potřebuje prodat výrobek a k tomu je potřeba dát lidem vědět o jeho existenci. Jinými slovy, upoutat jejich pozornost, aby se chtěli o Vaší nabídce dozvědět více. K zajištění takové pozornosti se používají různé grafické prvky, fotky, poutavé nadpisy aj. Víte ale, jak vypadá proces od chvíle zahlédnutí reklamy až po nákup? To Vám poodhalí model AIDA.

Spíše než nějaký přesný návod tento model berte jako pomůcku při stanovování konkrétní taktiky Vaší propagace.

Podle modelu AIDA by reklama měla:

  1. Získat pozornost osloveného diváka (attention)
  2. Vzbudit v něm zájem o Váš produkt (interest)
  3. Vyvolat v něm touhu po získání nabízených výhod (desire)
  4. A nakonec přesvědčit zákazníka k akci (Action), tedy objednávce či nákupu

 

Existují i obdobné modely, předchůdci i následovníci tohoto modelu, ale jejich podstata je vcelku obdobná. Přesto za zmínku stojí možná ještě model ADAM (Attention – Desire – Action – Memory, česky pozornost – touha – akce – zapamatování), který doplnil předchozí model AIDA o důležitý faktor zapamatování. Ten je v některých oborech podnikání ještě významnější (umožňuje např. opakované nákupy)

 

Jednotlivé fáze modelu AIDA podrobněji

1.     Attention (pozornost)

Jako první krok při oslovení zákazníka musíte upoutat jeho pozornost, stručně řečeno, že si Vaší reklamy všimne. Bez toho nemůžete nijak více na zákazníka působit, Vaši reklamu by ignoroval a nepřemýšlel nad ní…

Někdy bývá tato fáze označována jako Awareness (tedy povědomí), ale to je spíše jen formalita než cokoliv podstatného.

2.     Interest (zájem)

Tato druhá fáze už je mnohem větší úspěch, než jen povšimnutí si reklamy, ale ještě nemáte vyhráno. Nyní zákazník reklamu vyděl a zaujala ho natolik, že nad ní přemýšlí – může to být vědomě i nevědomě. Důležité je, že nyní je otevřený tomu, přijímat informace a je to tak nejlepší chvíle servírovat mu výhody a nejdůležitější informace, které Vaším produktem či službou získá. Musí se dozvědět, proč by měl za něco platit, čili co mu to přinese.

3.     Desire (touha)

Pokud se dostane do této fáze, je v zákazníkovi vyvolána touha něco si koupit, zaplatit si nějakou službu. Důležité je nenechat konkurenci Vám zákazníka přebrat a ani ho nenechat jen tak, aby jeho touha neopadla a on neztratil motivaci k nákupu.

4.     Action (akce)

Zákazník je natolik roztoužený, že kupuje. Na marketérovi je nákup usnadnit a informovat, kde, jak apod. K tomuto účelu se běžně používá tzv. call to action, česky něco jako „výzva k činnosti/akci“. Jsou to i Vám jistě dobře známě věty typu:

  • Zavolejte ihned
  • Více informací zde
  • Klikněte zde pro více informací
  • Získejte poštovné zdarma
  • Přihlaste se zde

Více informací si můžete přečíst v článku ***Jak vytvořit banner…. ***

pturek

zpět nahoru