Reklama a reklamní plochy

Denně se každý z nás setkává s desítkami druhů reklam. Nemusí se jednat pouze o venkovní reklamy, ale i ty na internetu, v časopisech, v TV a v jiných mediích. Pojďme se na ně podívat z blízka. Ukážeme Vám hlavní výhody a nevýhody každé reklamy a porovnáme je mezi sebou.

 

Venkovní reklama

Poslední dobou opomíjená. Mnozí inzerenti raději volí internetovou reklamu. Ale proč? Jak Vám brzy vysvětlíme, není o nic méně efektivní než jiná média. Jediný možný problém by mohl nastat s hledáním a realizací takové reklamy, avšak to je již minulostí, neboť od toho jsme tu my!

Venkovní reklama je vynikající jako navigátor do prodejen, dokáže upozornit veřejnost na různé akce atd. Čím zajímavější bude, tím upoutá více pozornosti. Fádní text nebo pouze název společnosti každý přejde. Nicméně pokud na reklamní plochu uvedeme konkrétní a zajímavou nabídku, tak to bude veřejnost zajímat mnohem více.

Výhody venkovní reklamy

  • velký počet zhlédnutí
  • nedá se vypnout a je tak na očích 24/7
  • zacílení – nejlépe na sportovních a účelových akcích. Na basketbalovém kurtu je banner na basketbalový eshop apod.
  • většina lidí ji uvidí vícekrát, jelikož vesměs opakujeme cesty, kudy chodíme, popř. cestujeme, a proto si ji lidé lépe zapamatují
  • poměrem počet oslovených a cenou je nejefektivnější ze všech

Nevýhody venkovní reklamy

  • instalace a výroba
  • stojí na jednom místě. Takže osloví jen veřejnost, která ji míjí
  • nedá se zacílit na určitou skupinu. Neovlivníte, zda se na reklamu na nový mobil podívá pouze mladší část populace.
Billboard – synonymum venkovní reklamy

Rozměr: 5,1 x 2,4 m                                                                                                                                                                                              Cena: od 2 000kč – 12 000kč                                                                                                                                                                              Billboard je pravděpodobně nejznámějším typem reklamního sdělení. Nejčastěji se s ním setkáme u silnic.

 

 

V podobných cenových relacích se budou pohybovat i ostatní reklamní nosiče ve vlastnictví agentur.

LED panely

Takovým kompromisem mezi venkovní reklamou a internetem jsou LED panely, LED billboardy a různé druhy obrazovek. Kromě toho, že se nemusí polepovat a ke spuštění stačí zmáčknout enter, navíc přehrají i videa a spoty. Díky toho dokáží velmi dobře zaujmout.

Pokud chcete zaujmout užší část veřejnosti a ve většině případů podpořit organizátory doporučuji zaměřit se na sportovní a společenské akce.  Kde lépe mít reklamní plachtu jako prodejce kol než na cyklistických závodech? Sice se kromě stadiónu může jednat o nárazovou reklamu, ale o to lépe se vám bude vyhodnocovat její účinnost.

Pojízdná reklama

V dnešní době si můžete najmout řidiče s valníkem a na něm umístit reklamní plochu. Je to super věc a zajede klidně i před konkurenci.

SPORT

Článek sport a reklama by se dal napsat klidně na 200 stránek. Reklama a sport je jako bratr a sestra. Jeden bez druhého by neexistovali. Nebudu zde psát, kolik a kde reklama stojí. Podpořte sportovní tým ve vašem okolí. Možná se vám to ihned nevrátí v prodeji, ale berte to jako investici do budoucna. Vaši reklamu na mantinelu či plotě uvidí hodně rodičů. Podpořte sport a sportovce napřímo. Pak nemusíte poslouchat, jak na svazu rozkradli dotace.

Internet

S rozmachem internetu a jeho vrůstající popularitou se mnohé společnosti na internet spoléhají jako na majoritní zdroj reklamních sdělení. Internet nabízí nepřeberné množství reklamních ploch v různých platformách. Internet je kromě bannerů a PR článků vhodný také na pořádání soutěží, podpůrných marketinkových kampaní či hlasování. Internet jako jediné další medium kromě TV dokáže přehrát zákazníkům vaše videa a spoty. Právě vzhledem k tomu, kolik možností internet nabízí, se většina firem musí svěřit do rukou reklamních agentur. Ty dokáží efektivně kampaně připravit, spustit a vyhodnotit. Pokud tedy plánujete větší kampaň, doporučujeme obrátit se na specialistu. Přeci jenom pokud si netykáte s PPC, Facebook, Adsence, Sklik, Youtube a podobně, tak můžete více prodělat, než získat.

Výhody Internetové reklamy

  • dokáže přesně zacílit
  • spustíte a upravujete stiskem tlačítka
  • neomezená kreativita

Nevýhody Internetové reklamy

  • je jí mnoho a často Vás přehlédnou
  • neoslovíte starší občany
  • může se nedopatřením prodražit, pokud špatně nastavíte limity

Všimněte si, že většina kvalitních webů si prodává reklamu sama a nespoléhá se na reklamní systémy. Proč? Protože vaše odměna za 1000 návštěv je v řádu desítek korun. Pokud byste ale na vašem webu měli reklamu, kterou si sami vyobchodujete, tak pravděpodobně vyděláte 10x více.

 

Noviny, časopisy, letáky

Před internetem to byl jediný plošný reklamní nosič. Počet výtisků těchto tištěných medií však neustále klesá. Nemyslím si však, že kompletně vymizí. Stále se najdou lidé, kteří si raději přečtou noviny, než by brouzdali na internetu. Předplatné a inzerce jsou jediným zdrojem příjmů těchto společností, a proto mít reklamu v novinách je pro někoho drahé.

Výhody tištěné reklamy

  • reklama je v časopise nastálo
  • dá se zacílit podle zaměření vydavatelství
  • černé na bílém. Mnohdy je kvalitní článek lepší než pouhý banner.

Nevýhody tištěné reklamy

  • neoslovíte více lidí než je počet vydání
  • může se nedopatřením prodražit, pokud špatně nastavíte limity

Nepodceňujte odborné časopisy. Architektura, modelářství, finance. Člověk, který si takový časopis koupí, má o dané téma hlubší zájem.

Televizní reklama

Pro většinu z nás obtěžující element při rozkoukaném filmu, ale pro televizi nezbytný zdroj příjmů. U nás to má člověk jednoduché, pokud uvažuje o reklamě v televizi. Stačí oslovit Novu, Primu, Barrandov, O2 a ČT. Dostane nabídku, ale nepočítejte, že se vejdete pod 500 000kč, aby to mělo nějakou přidanou hodnotu. Kromě těchto pár majoritních stanic, můžete oslovit vaše regionální vysílání. Pokud neplánujete celoplošné pokrytí, tak to může být vhodná volba.

Výhody televizní reklamy

  • Zhlédnutí více než 100 000 v jednom momentě
  • prestiž. Přeci jenom pokud si můžete dovolit reklamu v TV, tak to svědčí o tom, že si to můžete dovolit.

Nevýhody televizní reklamy

  • vysoká cena
  • špatné zacílení

Pokud chcete být v televizi, tak můžete zkusit ještě PP (product placement). Redaktoři pijí váš nápoj, v seriálu jezdí vašim autem atd. Takový příklad nejlepšího PP co znám je Agent 007 a Sony.

Reklama v Rádiu

Rádio si nejvíce lidí pustí v autě nebo v práci. Radia se většinou o kompletní realizaci postarají sami. Vy si odsouhlasíte časy, počty vysílání a finance. Radia zajistí namluvení a hudbu. Mít reklamu v rádiu naplánovanou na třetí hodinu ranní mnoho lidí neosloví. Doporučuji dopolední hodiny a odpolední dopravní špičku. Cena 5 spotů na lokálním rádiu vyjde přibližně na 15 000kč. Určitě je to dobrá alternativa, jak lokálně zaujmout.

Výhody reklamy v rádiu

  • každé rádio má své věrné posluchače
  • je flexibilní a zajímavá
  • relativně levná

Nevýhody reklamy v rádiu

  • původně dobrý spot se musí obměnit, jinak se oposlouchá
  • obtížné cílení

Závěr

Jak vidíte, množství reklamních ploch a možností prezentace vašich výrobků a služeb je nepřeberné. Využijte Trhreklam.cz při plánování další reklamní kampaně a věřím, že bude efektivnější než ta minulá.

Při plánování reklamy je důležité si stanovit kromě rozpočtu také cíl a plán, jak ho dosáhnout.

 

Díky za Trhreklam.cz

Petr Turek

pturek

zpět nahoru