PPC (Pay Per Click) reklamy – jak fungují a kdy se vyplatí?

Pod touto zkratkou se skrývá tzv. reklama placená za proklik (volný překlad Pay Per Click). Nejčastěji se jedná o krátké textové inzeráty a bannery. Tato reklama je pro inzerenta výhodná, neboť neplatí za umístění reklamy, na kterou by třeba nikdo nekliknul, ani neplatí za počet zobrazení. Platí pouze za skutečné prokliknutí dané reklamy, tedy pouze za skutečně přivedené návštěvníky. Je ale tak výhodná, jak se může na první pohled zdát? Odpověď se dozvíte v toto článku.

Aby byla PPC z pohledu zadavatele reklamy co nejúspěšnější, je vhodné ji kombinovat i s ostatními propagačními nástroji (tedy nespoléhat se pouze na samotnou PPC reklamu).

 

Jaké jsou výhody PPC reklamy

Mezi ty nejdůležitější výhody patří:

  • Vysoký konverzní poměr – to znamená, že přivedené návštěvníci si objednávají nabízené produkty častěji (vyšší podíl nákupu a návštěv), tedy že lépe cílíte.
  • Snadná měřitelnost efektivity – jednoduše zjistíte, kdy se vám reklama vyplatí a kolik přináší, popř. kdy už pro vás výhodná není.
  • Rychlé zavádění – první návštěvníky díky této reklamy můžete získat už během několika minut.
  • Flexibilita – PPC reklama umožňuje pružně a takřka okamžitě reagovat na výkyvy v poptávce či vaše požadavky na propagaci akčních nabídek, slev apod.
  • Vysoká účinnost – tato reklama je skvělá jelikož dobře cílí na konkrétní zákazníky, které chcete oslovit a přivádí více návštěvníků než jiné typy reklam (alespoň se to můžete dočíst). Ale je to opravdu ta nejúčinnější reklama? Více níže na příkladu.

 

Jak fungují pay per click systémy

Řečeno úplně selsky, ve své podstatě zaplatíte jen za to, že někdo na vaši reklamu skutečně klikne.

V česku existují v podstatě 4 nejdůležitější PPC systémy. Jsou to Google AdWords, Sklik od Seznamu, Facebook a E-target. Ty se od sebe navzájem poměrně liší a pro každý projekt může být výhodnější jiný z nich (nebo jejich různá kombinace).

Podstatou PPC je aukční systém, tedy bude propagována reklama toho, kdo nabídne více za proklik. Tento systém zohledňuje i kvalitu inzerátů a jejich historii. V praxi to znamená, že úspěšnější reklama, tedy taková, která více láká zákazníky, může mít nižší cenu za proklik.

Proč to funguje zrovna na základě aukčního systému? Je to prosté, aby si vyhledávač vydělal co nejvíce… Nejvýnosnější je pro ně reklama s vysokou cenou a velkou mírou odezvy na zobrazení. Proto berou tu nabídku s co nejvyšší cenou, jelikož tak za každou reakci lidí surfujících na internetu získají nejvíce. A zohledňují i míru odezvy reklamy, jelikož nemá cenu se snažit propagovat systémem PPC reklamu s vysokou nabídkou za proklik, když by na to stejně nikdo neklikal.

 

Výhodnost PPC reklamy v konkrétních číslech

Nehledě na své ostatní výhody, finančně přeci jen až tolik výhodná nemusí být. Pokud máte web, který budete propagovat např. na Skliku, znamená to, že pokaždé když někdo zadá klíčové slovo do vyhledávače, zaplatíte okolo 21 Kč. Může to být třeba „tričko“.

Provedete veškerá potřebná nastavení, vyberete si, kdo budou vaši zákazníci a už zbývá jen čekat, jak se k vám návštěvníci pohrnou. Neradujte se však předčasně!

Uvědomte si, že ne každý, kdo přijde k vám na web, učiní nákup daného produktu. To znamená, že pokud k vám díky této reklamy zavítá 100 zákazníků, přijdou vás na 2.100 Kč. Pokud by optimistických 20 % zákazníků koupilo vaše tričko za cenu 300 s marží obvyklých 30 %, utržíte 1.800 Kč. Ovšem za reklamu jste zaplatili 2.100, takže váš výsledný zisk (spíše ztráta) je -300 Kč. A to už nezní tak lichotivě, že?

 

Jak z toho ven?

Možností je buďto takovým způsobem propagovat jen dražší výrobky, kde si můžete dovolit platit takto vysoké částky za každý proklik nebo propagovat jen dočasně za účelem zvýšení prodeje či povědomí nového produktu apod. Poslední alternativa je zvolit jiný reklamní nástroj.

Jedno je ale jisté! Pokud PPC reklama na sebe nevydělává, nemůžete s ní dlouhodobě pokračovat. Takovou reklamu prostě musíte ukončit. Přeci jen v dnešní době je mnoho možností, jak se propagovat a PPC je spíše jen podpůrný nástroj, proto si na něm nezakládejte. Spousta podniků má pocit, že se nedá propagovat jinak, ale pouvažovali jste už o venkovní reklamě?

Vezměme v úvahu situaci, kdy si dáte banner u hlavní cesty. Tam by denně mohlo projet okolo 5 tisíc lidí, vesměs místních, takže je to skvělá propagace i pro místní podniky a ne jen veliké firmy. Někteří projedou v průběhu týdne opakovaně, což je jen dobře, protože si tak reklamu lépe zapamatují. Takto získáte za měsíc okolo 150 tisíc shlédnutí reklamy.

Samozřejmě, že ne všichni reklamě věnují pozornost (ostatně stejně jako na internetu…) a ne všichni jsou pro vás relevantní. Přesto vás takový plakát může vyjít jen pouhých 15.000 Kč ročně a to se rozhodně vyplatí mnohem více!

pturek

zpět nahoru