Virální reklamní kampaně – co to vlastně je + 5 tipů jak vymyslet skvělou virální kampaň

Virální marketing aneb lidé v roli propagátorů – oč vlastně jde?

Mark Zuckerberb (zakladatel Facebooku) v roce 2007 pouhými dvěma větami zcela vystihl podstatu virálního marketingu: „Lidé se ovlivňují navzájem. Nic na ně nemá takový vliv jako doporučení od člověka, kterého dobře znají.“

Je to reklamní technika, která pro šíření marketingového sdělení využívá sociální sítě. Jedná se o naplánovanou aktivitu, která má svou povahou motivovat příjemce k šíření. Virální marketing umožňuje oslovit velké kvanta potenciálních spotřebitelů s relativně nízkými mediálními náklady. Jeho hlavním cílem je zvýšení růstu povědomí o značce nebo produktu šířením mezi lidmi.

Nejúčinněji virální marketing funguje v kombinaci s ostatními marketingovými nástroji, nikoliv jako samostatná jednotka. Jeho úspěch je také podmíněn vysokými nároky na realizaci s poměrně nejistým výsledkem.

3 základní složky virálního marketingu
  • Obsah sdělení

Obsahem může být prakticky cokoliv, co lze nějakým způsobem sdílet. Kromě toho, že sdělení vždy musí být přenositelné, také musí být natolik zajímavé, přínosné nebo vtipné až šokující, aby v lidech vyvolalo silný zájem. Musí si o něm chtít povídat a předávat si sdělení dál a dál.

  • Body šíření

Body šíření jsou myšleny body, které navštěvují lidé, u nichž lze předpokládat zájem o obsah a jeho sdílení.
Volba správných bodů může být jeden z klíčových prvků ovlivňujících úspěch virální kampaně. Nejčastější primární body šíření jsou blogy, komunitní weby, chat, diskuzní fóra, sdílení obrázků, videoobsahu aj.

  • Šiřitelé

Šiřitelé jsou nejdůležitější složka virálního marketingu. Bez nich to prostě nepůjde. K virálnímu sdílení dojde jedině v případě, že se šiřitelé ztotožní s daným sdělením a začnou jej aktivně šířit, sdílet, napodobovat a diskutovat o něm.

Sečteno, podtrženo – důvodem sdílení je jejich pohoršení nebo naopak pobavení, popř. významný věcný přínos.

Jak tedy vytvořit virální kampaň?

Na tuto otázku je poměrně těžká odpověď, jelikož je třeba nalézat stále něco nového a kreativního. Je sice těžké dosáhnout virálního úspěchu, ale zopakovat ho je ještě těžší.

Nejen proto neexistují univerzální, vždy uplatnitelné rady. Přesto vytaženo ze slov těch, kteří umí vytvářet virální kampaně a vzhledem k úspěchům ostatních lze vyvodit několik rad, které vám mohou pomoci nabrat správný směr.

  1. Musíte být tam, kde máte publikum

Pokud lidé tráví nejvíce času na Facebooku, Youtube nebo Twiteru, měli byste se za nimi vydat! Nesnažte se začít virální kampaň na e-mailu, když tam nejsou…

  1. Nebojte se dělat věci jinak!

Vzpomínáte si, jak jsme vám před chvíli říkali, že zopakovat úspěch kampaně je ještě těžší? Tak proč si myslíte, že se vám podaří zopakovat úspěch někoho jiného?

Zapomeňte na konkurenci, budete zkrátka muset jít vlastní cestou a přivést něco nového, unikátního.

  1. Virální reklamu nemusíte vytvářet týdny

Podstata tkví v dobrém nápadu a ten může přijít hned! Samotné sdílení je otázka pár kliknutí, ale z úspěchu se už můžete těšit dlouho.

  1. Hoax – hnůj, který přinese ovoce?

Nechceme vám slibovat úspěch, pokud vypustíte lživý fám (hoax), avšak mnohým se to povedlo. Podstatou je natolik překvapivé až pobuřující sdělení, že ho lidé nedokáží nesdílet a nekomentovat, které však bude lživé (smyšlené). To je konec konců to, co chcete – aby sdíleli.
Je to ale na hraně, snadno se to dá přehnat a ve výsledku to spíše ublíží image společnosti.

  1. Pro teď nejste marketéři, ale vydavatelé

Vaším cílem jakoby není marketingová kampaň, ale skvělý obsah, který zaujme. Proto částečně zapomeňte na svou roli marketéra a vžijte se do role vydavatele či tvořitele obsahu.

pringel

zpět nahoru